Datasupport - för vem?

För en tid sedan ringde jag min arbetsplats datasupport. Problemet var att min bärbara, och för tillfället dockade, dator inte ville starta som den skulle. Och som alltid blev jag placerad i telefonkö och meddelades att de skulle ringa upp mig så snart de hade tid att hjälpa mig.

Mina arbetsuppgifter kräver till 99% en fungerande dator med tillhörande uppkoppling, den ofrivilliga väntan ledde till att jag tog itu med den övriga procenten arbetsuppgifter. Jag ringde supporten vid 8-tiden på morgonen och efter lunch hade de ännu inte ringt upp. Nu var mina övriga arbetsuppgifter undanstökade sedan länge...

När de väl ringde upp, någon timme före arbetsdagens slut, trodde jag att NU är väl ändå hjälpen nära... men icke. Jag är ingen ren novis vad gäller datorer, men bara bemötandet från datasupporten fick mig att känna mig som en totalidiot. Jag försökte förklara datorproblemen upprepade gånger så noggrant och kunnigt jag bara kunde, vilket följdes av frågan: Kan du förklara det närmare tror du?

- NEEEEEEEEEEJ det kan jag inte, det är jag som ringer till ER för att få hjälp. Jag har försökt allt jag kan komma på, hjälp mig! Skicka hit någon om ni inte kan förstå mig, jag kan inte bättre än så här.

- Tyvärr, det finns ingen att skicka. Försök att starta om den igen.

Starta om den igen..? Vad tror de att jag har gjort cirka 20 gånger under dagens lopp?

Nåväl, efter telefonsamtal till "privat" datasupport så löste sig problemet. Grejen var, tror jag, att den personen verkligen försökte förstå och lyssnade.

När dataproblemet väl var ur världen satte jag mig och tog itu med mina arbetsuppgifter. Ganska snart ringde telefonen igen, det var företagets datasupport som sa: Det finns två knappar på ditt tangentbord... med blå text tror jag. Om du lokaliserar dessa och försöker att trycka på dessa i lite olika kombinationer då tror jag att det ska fungera...

Ja herregud, hur fan ska man ens kunna gissa sig till detta, "lite olika kombinationer"? Det är MIN stilla undran...

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits