Idiotiskt förslag om "gravidmånad"!

Läste just om förslaget om införande av så kallad "gravidmånad", något så idiotiskt..! Graviditet i sig är ingen sjukdom, men det finns en del komplikationer som kan uppstå som en följd av graviditet. Drabbas man av någon sådan ,ja då ska man vara sjukskriven - inget annat. Att det sedan finns läkare som sjukskriver gravida på lösare grunder än så, det är ett problem som det måste kommas till rätta med! Inte sjutton ska man ha någon slags självklar rätt till lite ledighet inför förlossningen, "för att vila upp sig". Nej nu - populism är vad det är!

Kent - ett soundtrack

Någonstans i krokarna av Älvsjö känns det som om vi hamnat mitt i de forna öststaterna. Så där som de såg ut i alla reportage därifrån som vi matades med nästan dagligen så långt som in på början av 1990-talet. I mina öron hör jag Kent och låten Kronblad, a match made in heaven. Det låter som ett soundtrack till en film inspelad i Östtyskland före murens fall. Tåget står stilla blott en nanosekund för länge och jag drömmer mig genast bort, bort, bort...

Saltön - skriven av ett barn?

Dialogen i tv-serien Saltön, är den månne skriven av ett barn? Övertydlig, infantil och tidvis så tom på innehåll att jag inte kan låta bli att tycka att det hade varit bättre med ett ständigt återkommande sändningsuppehåll de senaste veckorna då serien visats.

Fyra rörande ord

Tidigare i dag gick jag genom Klosterkyrkan i Vadstena. En som alltid mycket vacker och fridfull plats i det vårmysiga Vadstena. Under en liten ljuvlig stund satt jag i kyrkbänken och tänkte på absolut ingenting då något, jag vet inte vad, fick min blick att vandra mot en skärm en bit ifrån mig. På skärmen satt ett antal teckningar, alla ritade av barn som besökt kyrkan. Det var framföralllt EN teckning som berörde mig, motivet minns jag inte, men det stod: "Till morfar i himmelen".

Åka pendeltåg

Att åka pendeltåg är inget annat än en studie i människans moraliska förfall...

Mer Österrike!

Landhaus Doris

Ja, Österrike kan vara såå vackert... Och ja, jag längtar till semestern!

Österrike

Österrike



Så här i ruskiga vårvintern vill jag ge er en smak av det fagra Österrike, dit jag var i somras. Rekommenderas varmt, och då bland annat turen upp till landets högsta berg Grossglockner. På vägen upp genom nationalparken stannade vi till vid detta vackra vattenfall!

Hur tänkte jag?

I den här delen av landet vet man hur vårvintern ter sig från år till år. Därför frågar jag nu mig själv hur jag egentligen tänkte då jag skulle gå ut och hämta posten med ett par Birkenstocktofflor på fötterna. Nedanför trappen till lägenheten är det nämligen isgata efter de senaste dagarnas skiftande temperatur, ömsom tö ömsom nerisning. Resultatet av min raska promenad till postlådan blev en mycket kort luftfärd, men ändock en luftfärd.

Feministas - lycka till!

Jag vill önska det nya nätverket Feministas lycka till, jag kommer med stort intresse att följa deras arbete!

Nätverket finner ni här:
www.feministas.se

Conny Palmkvist - hör honom

Måndagen den 7/3 sändes intervjun för första gången i Sveriges Radio:s P1 Samtal pågår, missade ni det är det repris torsdagen 10/3 klockan 01:20 samt lördagen 12/10 klockan 18:15.

Frireligiösa, låt MIN tro vara!

Gick genom huvudstaden när jag blev stoppad av två kvinnor. Jaha tänkte jag, vilka är nu det här? Förmodligen är de ifrån någon annan religiös rörelse än Svenska kyrkan, det brukar vara sådana som till synes spontant haffar lojt flanerande på stans gator. Usch, låter jag fördomsfull nu?

Nåväl, de började med en gång att tala om Jesus Kristus och allt gott han kan göra för oss människor. Jag försökte hejda deras offensiva tal, men de nästintill ställde sig i vägen när jag tackat för mig och med all tydlighet visat att jag inte var intresserad av det de hade att förmedla.

Jag talade om för dem min syn på kristenhet och var min tro hör hemma. Och jag blev inte heller förvånad när de i kör, med blott en mening, massakrerade min tro och ifrågasatte hur någon kan säga sig vara troende genom sitt medlemskap i Svenska kyrkan. De visste minsann vad Svenska kyrkan står för.

Vad de inte visste var vem de hade attackerat och mycket snart stod de där långa i ansiktet när jag kort och gott sa: Och vilka är ni att ifrågasätta MIN tro?

Nej, gott folk, det finns fler än en sanning här i världen och mitt val är endast mitt. Kom inte och ifrågasätt min tro, den är lika sann som någon annans.

Osynliga poliser

Hörde just i SVT:s lokalnyheter ABC att kommunpolitikerna på Södertörn tycker att polisen är alltför osynlig. Min första tanke, så här en trött söndagkväll var att det ju måste vara väldigt bra med tanke på osynliga polisers förmåga att ingripa utan att upptäckas...

Melodifestivalen... eller nåt

Jag säger bara: tack för att det bara är fyra delfinaler i den svenska Melodifestivalen! Detta med tanke på att de utvalda bidragen, 32 stycken, inte räcker hela vägen in i mål. Tänk bara om det varit fem delfinaler... hujedamig. Vad hade vi fått genomlida då?

Kristallkulan om SAAB

För en tid sedan skrev jag i denna blogg om mina farhågor rörande SAAB:s framtid. I dag kom så beskedet - det blir i Tyskland som GM:s mellanklassbilar, däribland SAAB 9-3, kommer att tillverkas.

I Sverige kommer den "lilla" Cadillacen att tillverkas för den europeiska marknaden. Cadillac, ett märke i GM-familjen som jag gissar inte har någon särskilt ljus framtid i Europa rent försäljningsmässigt.

Sorry SAAB, det ser i första anblicken ut som en skaplig affär, men i längden tror jag att biltillverkningen i Trollhättan går en mörk framtid till mötes.

Företag utan koll

Företag som på olika sätt gör bort sig ser ut att bli en följetong utan slut. Det här är ytterligare en historia om hur företag säljer produkter utifrån förutsättningar som inte existerar.

Tänk er följande scenario:

Ett par funderar i månader över ett kommande datorköp, vad de behöver och vad det får kosta. De besöker ett stort antal försäljare, frågar verkligen datorkunniga om råd. Märk väl att försäljarna och de verkligen datorkunniga INTE är samma personer. När så köpet väl ska genomföras görs det alltså efter månader av funderingar och efterforskningar.

Det är nu det börjar. Företaget där datorn ska inhandlas har för det första inte hela sitt sortiment framme för visning. Utan försäljarna läser informationen om respektive produkt på sina datorer och betygar att de efterfrågade funktionerna verkligen finns. Flera av dessa funktioner är för det köpande paret absolut nödvändiga, finns inte funktionerna således inget köp. Detta talar paret om med försäljarna gång på gång. Nåväl, funktionerna marknadsförs på företagets hemsida och i butiken av försäljarna. Datorköpet genomförs, både försäljare och kunderna syns tämligen nöjda.

Vid hemkomst och uppackning visar det sig att de efterfrågade funktionerna INTE alls finns som det var utlovat! Efter ny kontakt med företaget utlovas kompletterande material för att produkten ska motsvara det paret trodde sig ha köpt, samt en liten kontant ersättning. Det verkar ju bra tycker paret och tackar för sig, tror de.

Nu är det ju inte alls så enkelt, trots utlovad extra plats i datorn så ryms inte det kompletterande kortet. Vad göra? Jo, nu blir det ytterligare diskussioner med företaget som vid det här laget känner sig tämligen skamsna. Inköpsavdelningen är inte alls nöjda, men paret får inte riktigt veta med vad inköp inte är nöjda.

Företaget, ett tämligen stort ett, utlovar en ny dator när nästa leverans kommer - med de efterfrågade funktionerna. Frågan är om paret vågar chansa på att det fungerar den gången?

Ny förundersökning gentemot hockeykillarna

Nu blir det alltså en ny förundersökning gentemot hockeykillarna Lilja, Huselius och Tallinder.

Jag hoppas att vi nu verkligen ska få svaret på om det hela rör sig om ett faktiskt brott eller en total brist på moral och en fullständig oförmåga att förstå att alla ens handlingar får konsekvenser.

Grattis Conny Palmkvist!

Jag vill passa på att säga GRATTIS till den eminente författaren Conny Palmkvist, vars bok "Hej då, allihopa", ligger på 13:e plats på Svensk bokhandels lista över de bäst säljande böckerna just nu!

Listan finner ni här:
http://www.svb.se/Topplistor/2005/83206

Blogg som läses

Varje gång jag administrerar min blogg och tittar på översikten förundras jag över att mina bloggar faktiskt läses av ett antal själar varje dygn! Det är något som gläder mig mycket, men jag kan inte låta bli att fundera över vilka det är som besöker min blogg. Är det samma personer som tittar in då och då, eller hur hittar de egentligen hit?

En vän till mig trodde att mycket av förklaringen till inströmningen av läsare är att min familj de facto är tämligen stor i svenssonmått mätt. Jag hoppas att förklaringen inte är riktigt såå enkel, men jag gläds ändå att det faktum att också min familj hittat hit.

Så, ni som läser denna blogg eller Kokboken, skriv gärna en liten kommentar eller hälsning - så att jag får en liten känsla av vilka ni är!

Ha det gott i vårvintersolen!

hits