Civilkurage - på utgående?

Så här några timmar efter det att domen gällande dödsmisshandeln av Marcus Gabrielsen förkunnats kretsar mina tankar kring domens konsekvenser och innebörd.

De allra mest skrämmande konsekvenserna är i mitt tycke de att vi medborgare kommer att tänka efter VÄLDIGT noga innan vi ingriper i ett pågående brotts skeende och heller inte kommer att vara goda vittnen i den rättsprocess som sedan följer. Kommer människor ens att ringa polisen om de misstänker att ett brott pågår?

Civilkurage - på utgående? Ja, det verkar som om Marcus brutala död och den påföljande rättegången kommer göra civilkurage än mer sällsynt i vår vardag. Vill vi ha det så? Nej, varför inte instifta en fond i Marcus namn och låta den verka för, belysa och belöna civilkurage och främja utvecklingen av ett bra vittnesstöd vid alla våra domstolar.

Jag tänker jobba på mitt civilkurage och uppmanar just DIG att göra detsamma!

Marcus Gabrielsen

Stor besvikelse är bara en av många känslor jag känner just nu när det gäller rättegången som rör Marcus Gabrielsens våldsamma död på Kungsgatan en natt i maj 2005.

Mina tankar finns hos Marcus föräldrar och hans vänner i Gävle och i övriga Sverige.

Sätt press på de stora

www.live8live.com

hits