Genomförkyld, men lycklig

Vaknade lika genomförkyld som i går, men tänk hur snabbt en dag kan bli fullkomligt underbaaaaaaaaar! Fick just besked om att jag fått nytt arbete! Tjoho!

:-)

Intressant blogg

Intressant blogg med god blandning av personligt och professionellt material, det är Sofia Olsson Olsén chefredaktör på tidningen Norra Västerbotten som står för den:

http://www.norran.se/sektion_c.php?avdelning_1=175

Birger Schlaug - och?

Det meddelas att Birger Schlaug i det tysta lämnat Miljöpartiet. Vilket eko det lär alstra i omvärlden, om ens i Sverige...

Nynäshamn - det var det?

Nås av det trista beskedet att Ericsson nu varslar resterande anställda vid sin Nynäshamnsfabrik. Sammantaget med neddragningarna vid Berga och Muskö motsvarar de 1300 arbetstillfällena vart FEMTE arbete i Nynäshamns kommun. Sug på den, vart FEMTE arbete inom loppet av ett fåtal månader...

Det är ett mycket hårt slag för kommunen som hittills hyst stor tilltro till Ericssons ledning och dess beslut. Många trodde nog att det förra varslet också skulle vara det sista - fabriken har ju gått så bra enligt alla rapporter. Nu fungerar ju inte storfinansen riktigt så, men ledningens incitament för beslutsfattande syns för allmänheten tämligen godtyckliga.

Vad kommer nu att ske i kommunen? Kommer framtidstron att falna helt eller tar den nya tag? Är verkligen räddningen utbyggnaden av den spårbundna trafiken och breddningen av 73:an?

Musikens makt

Ibland hör man en låt på radion som väcker olika känslor inom en, det kan vara såväl glada som arga eller ledsna känslor. Otroligt vilken makt musiken har i våra liv, åtminstone i mitt.

CD:n jag just nu lyssnar på trodde jag väl aldrig att jag skulle kunna lyssna på igen utan att kasta något ut genom fönsterrutan eller högljutt (och inombords) förbanna somliga personers existens...

Nu sitter jag dock här, många år senare, och kan inte låta bli att tycka att cd:n i fråga kanske inte är så dum trots allt - inte heller personen som jag så starkt förknippar med den.

Är det kanske det som kallas att mogna?

Är det bara jag?

I kväll sändes filmen "Hockeyresan" i SVT, i vilken vi fick följa ett av Vallentunas hockeylag under ett år.

Är det bara jag som reagerar över scenerna med hockeyföräldrar och ledare som under kvällarna, under en hockeyresa till Kanada, fördriver tiden med att festa?

Det känns som om det inte var länge sedan vi hade väldiga debatter kring just alkohol och idrott och att kontentan av det hela blev något slags löfte från idrottsrörelsen om avhållsamhet från nyttjande av alkohol.

Är jag helt ute och cyklar?

Jag förundras över

Relativt ofta tycker jag att jag möter människor som rentav verkar vara stolta över det faktum att de "aldrig läser tidningar, lyssnar på radio eller ser nyhetssändningar på tv".

Vad är det att vara stolt över?

Eller hur?

"Intelligenta människor söker sig mycket sällan till korkade aktiviteter".

- Leif GW Persson 2005-02-10

Gör inte FÖR bra ifrån dig!

I min omgivning ser jag då och då tecken på att serviceföretag INTE ska göra för bra ifrån sig i sin relation till kunderna. Gör de FÖR bra ifrån sig så kommer det en dag att slå tillbaka mot dem!

Det senaste exemplet är lilla lokaltidningen och hur denna har distribuerats genom åren kontra hur den sedan en kort tid tillbaka dimper ner i prenumeranternas låda.

En person jag känner har under en tid beklagat sig över att hon inte längre hinner läsa morgontidningen innan hon ska åka till arbetet. Visst, detta kan vara irriterande för den mest toleranta, men till saken hör att tidningen ligger i prenumerantens låda i god tid före distributionens deadline. Prenumeranten i fråga tycker att det var bättre tidigare då tidningen lades i brevlådan sent redan kvällen innan, "...då kunde hon läsa den efter kvällspromenaden med hundarna".

När jag försiktigt påpekade det faktum att tidningen faktiskt är en MORGONTIDNING mötte jag ingen som helst förståelse, "...om det fungerat förr, varför kan det inte få försätta vara så?".

Med dessa ord önskar jag er ett trevligt veckoslut!

Föräldrar skulle bara veta...

De senaste dagarnas debatt rörande Dramatiska Institutets så kallade sexprojekt tar fram många saker ur skuggorna. Nu är det bara att hoppas att föräldrar landet över tar sig en funderare över vad som egentligen händer (eller kan hända) deras barn när de är i skolans värld och vård.

Kanske kan denna aktuella händelse mana tidigare oengagerade föräldrar att skärpa sig, om inte för sin egen skull så kanske för sina barns skull?

hits