Umami och jag kommer inte överens

Sött, surt, salt, beskt och umami. Ja, det låter inte ens rätt.

Umami anses nuförtiden vara en av våra fem grundsmaker. Jag har inga som helst problem med de fyra första, det är med smaken umami jag inte kommer överens. En smak som framträder vid förtärandet av exempelvis soja, fisksås, ansjovis, kött, buljong, ost och andra proteinrika födoämnen - allt enligt Wikipedia.

Vid besök på Smak på Restaurangen, en av Melker Anderssons krogar, fick jag nära nog en överdos av smaken umami då jag valde att prova en rätt kallad "Wasabi". Aldrig kommer mina smaklökar vara desamma... Och kyparens min var obetalbar då jag skickade såväl mat som ackompanjerande dryck raka vägen ut i köket. Varning utfärdad om du inte råkar vara umami-frälst.

Trots umami-fadäsen kan jag varmt rekommendera Smak på Restaurangen, en kul och trevlig kväll utlovas för alla er som är intresserade av mat och dryck!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits