Civilkurage - på utgående?

Så här några timmar efter det att domen gällande dödsmisshandeln av Marcus Gabrielsen förkunnats kretsar mina tankar kring domens konsekvenser och innebörd.

De allra mest skrämmande konsekvenserna är i mitt tycke de att vi medborgare kommer att tänka efter VÄLDIGT noga innan vi ingriper i ett pågående brotts skeende och heller inte kommer att vara goda vittnen i den rättsprocess som sedan följer. Kommer människor ens att ringa polisen om de misstänker att ett brott pågår?

Civilkurage - på utgående? Ja, det verkar som om Marcus brutala död och den påföljande rättegången kommer göra civilkurage än mer sällsynt i vår vardag. Vill vi ha det så? Nej, varför inte instifta en fond i Marcus namn och låta den verka för, belysa och belöna civilkurage och främja utvecklingen av ett bra vittnesstöd vid alla våra domstolar.

Jag tänker jobba på mitt civilkurage och uppmanar just DIG att göra detsamma!

Kommentarer:
Postat av: Daniel

Det är fel på Sveriges rättssystem! De har erkännt att de har sparkat Marcus men "bara" i magen när han låg ner. Inte helt oväntat så var det ingen som ville erkänna att de sparkat honom i huvudet. Det måste ha varit någon annan. Ja men visst! Det låter ju helt logiskt. Varför kan vi inte dömma alla tre till ett straff, de är ändå skyldiga mer eller mindre. Ge dom 5-8 års fängelse rakt av. Det skulle de må bra av. Kanske inte men det är inte mer än rätt.

2005-07-25 @ 23:56:33
Postat av: BB

Daniel: Nej, jag är glad över att jag lever i ett land där det krävs bevis för att fälla någon för ett brott. I detta fall var det vittnesmålen som var det enda beviset som fanns, och de "glömde" viktiga detaljer när det kom till rättegång. Därför är det civilkurage (precis som bloggerskan efterlyste) eller bara lite jävla sunt förnuft hos vittnen som krävs.

2005-07-26 @ 00:16:11

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits