Tänk efter - före

Från min arbetsplats i centrala Stockholm har jag två dagar i rad bevittnat efterspelet av två olyckor där cyklister och motorfordon varit inblandade. Var och varannan dag ser jag och mina arbetskamrater tillbud på platsen, men de senaste dygnen har med detta ändå tagit priset.

På platsen finns en cykelbana liksom mitt i vägbanan med bilfiler på vardera sidan. Tänk er själva hur trafiksituationen ser ut på denna plats... såväl cyklister som bilister och busschaufförer byter filer om vartannat.

Vad sjutton är tanken bakom denna sortens cykelbana? Och hur tänker alla dessa cyklister som har cykelhjälmen i cykelkorgen? Skrämmande ofta småbarnsföräldrar med barnsits på pakethållaren... tar de av sig hjälmen efter att de lämnat barnen på förskolan eller?

Jag hoppas nu bara att det går bra för alla inblandade i dessa olyckor, såväl cyklisterna som bil- respektive busschaufförerna!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits