Företag utan koll

Företag som på olika sätt gör bort sig ser ut att bli en följetong utan slut. Det här är ytterligare en historia om hur företag säljer produkter utifrån förutsättningar som inte existerar.

Tänk er följande scenario:

Ett par funderar i månader över ett kommande datorköp, vad de behöver och vad det får kosta. De besöker ett stort antal försäljare, frågar verkligen datorkunniga om råd. Märk väl att försäljarna och de verkligen datorkunniga INTE är samma personer. När så köpet väl ska genomföras görs det alltså efter månader av funderingar och efterforskningar.

Det är nu det börjar. Företaget där datorn ska inhandlas har för det första inte hela sitt sortiment framme för visning. Utan försäljarna läser informationen om respektive produkt på sina datorer och betygar att de efterfrågade funktionerna verkligen finns. Flera av dessa funktioner är för det köpande paret absolut nödvändiga, finns inte funktionerna således inget köp. Detta talar paret om med försäljarna gång på gång. Nåväl, funktionerna marknadsförs på företagets hemsida och i butiken av försäljarna. Datorköpet genomförs, både försäljare och kunderna syns tämligen nöjda.

Vid hemkomst och uppackning visar det sig att de efterfrågade funktionerna INTE alls finns som det var utlovat! Efter ny kontakt med företaget utlovas kompletterande material för att produkten ska motsvara det paret trodde sig ha köpt, samt en liten kontant ersättning. Det verkar ju bra tycker paret och tackar för sig, tror de.

Nu är det ju inte alls så enkelt, trots utlovad extra plats i datorn så ryms inte det kompletterande kortet. Vad göra? Jo, nu blir det ytterligare diskussioner med företaget som vid det här laget känner sig tämligen skamsna. Inköpsavdelningen är inte alls nöjda, men paret får inte riktigt veta med vad inköp inte är nöjda.

Företaget, ett tämligen stort ett, utlovar en ny dator när nästa leverans kommer - med de efterfrågade funktionerna. Frågan är om paret vågar chansa på att det fungerar den gången?

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits