En kulturell resa i vardagen

Jag har tidigare skrivit om erfarenheter jag gjort under mitt ständiga pendlande till huvudstaden. Alltid samma ansikten som möter mig tvärs över pendeltågsgången och på perrongen, vare sig jag är min landsortshåla eller i storstaden.

På tåget kan jag inte hjälpa slås av att vårt dagliga resande i mycket är en kulturell resa. I början av mina morgonresor består nämligen passagerarna till största delen av medelsvenssons på väg till sina medelklassarbeten. Vid andra perronger, närmare stan men ändå så pass långt från stan att det är möjligt att ha råd med hyran, kliver framförallt invandrade eller människor av utländsk härkomst på tåget.

Vi lever sannerligen i en segregerad värld, och aldrig verkar de tu mötas - inte ens i en pendeltågsvagn.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits